KorteistVed – en suksesshistorie.

Trond Fjørtoft - gründer av KortreistVed

KortreistVed startet opp i 2016 med en ny digital plattform for lokal levering i Norge, og har opplevd stor vekst. Gründer Trond Fjørtoft forteller:

– Det er lett å tenke at mange ulike lokale produsenter, med sine ulike virkemåter, ville innebære en risiko for kvalitet og leveranser. Og at vi «spente buen litt for høyt» i å løfte kundenes forventninger med enkle og fint designet web-sider. Vi har blitt positivt overrasket, sier han. Norske vedprodusenter er stolte leverandører i sitt fag, og det lages utrolig mange megawatt varme rundt om i Norge.

– Vi kunne frykte at veden ikke ville være tørr nok, at leveringer ble for lite presise, at det skulle skje mange feil. Men det har heldigvis vært svært få klager. Rett nok har noen blitt skuffet – vi er ærlige på det. Enten har vi ekstra snille kunder, eller så har dette fungert godt for de fleste. Vi jobber kontinuerlig med å strukturere og ordne produkter og leveranser sånn at det skal være enkelt for kundene våre å få tung ved dit de ønsker, enten det er hjemme eller på hytta – eller begge steder, forteller Fjørtoft.

Vi har nå godt over 6000 kunder over hele landet, og opplever sterk vekst for hver nye vedsesong, forteller han.

VERDIEN AV LOKAL PRODUKSJON

Med årets corona-pandemi, så har jo folk flest fått opp øynene for verdien av lokal produksjon.

– Ja, alle vil jo gjerne være trygge på å få både mat og varme. – I tillegg til dopapir, da, ler han. – Og her må jeg påpeke: husk at både dopapir og ved kommer fra skogen! sier gründeren.

Den digitale plattformen er bygget opp rundt at leverandørene selv legger inn sine produkter og priser innen sine lokalområder. Det er ikke lenger nok med enkle web-sider.

– Vi har laget dette fra bunnen av, som en komplett bestillings- og leveringsplattform, forteller han. Det nytter lite å bare finne en leverandør eller lokal produsent – vi ville gjøre det enkelt for alle kunder å bestille det som er tilgjengelig i deres nærområde. Derfor er systemet radius- eller områdebasert, forteller Fjørtoft. Kundene legger inn sitt postnummer og så kommer tilgjengelige varer og priser opp automatisk.

LEVERINGSPREISJON

Enkelhet og tilgjengelighet – og det å gjøre lokale produsenter i stand til å møte sine kunder på nett – systemet er bygget opp rundt nettopp dette. Der lokale leverandører blir oppringt eller får bestillinger på epost, så har de nå fått et system som tar hånd om alt fra markedsføring til bestilling og betaling, til ordrehåndtering og utkjøring.

– Leverandørene har til og med en egen app for nøyaktig levering. Når kunden har tatt bilder av hvor hun/han ønsker veden plassert, så kommer dette opp i leveringsapp’en og veden kommer på rett plass. KortreistVed står ansvarlig for leveringen og alle garantier. – Vi har lav terskel for å kunne si fra, sånn at vi for hver levering kan bli bedre. Vi har integrert kundebehandlingssystemet direkte i plattformen, så all ordreinformasjon er tilgjengelig hele tiden. Og kundene har selvsagt sin egen kundeside med full kjøpshistorikk, forteller han.

EN OPTIMAL RUTE

Kundene vil selvsagt ha en noenlunde nøyaktig beskjed om når veden blir levert. Det får de ved at den lokale leverandøren lager en rute og oppgir når han/hun er hos den første kunden (dag/tidspunkt). Så vil systemet sørge for å sy sammen en optimal og effektiv kjørerute. Alle kundene på ruten får beskjed automatisk om et tidsintervall levering vil skje.

– Vi sparer miljøet for mye unødvendig kjøring på denne måten. Dessuten blir det mulig å levere til kunder i samme område samtidig, og rimeligere for alle å få tilkjørt tung ved.

NABO-BESTILLING OG 50% FRAKT

KortreistVed kan på denne måten tilby 50% avslag på frakt-kostnaden ved at naboer kan bestille sammen. Èn nabo oppretter en kode som deles, og alle som handler på denne koden får automatisk 50% rabatt på frakten, så lenge man er innenfor en leveringsradius på 250m (luftlinje).

– Tenk på hvor mange sameier, særlig i tettbygde strøk, som både kan spare penger og samtidig spare bymiljøer for mye unødvendig kjøring! sier gründeren.

DIGITAL PLATTFORM FOR ANALOG BRANSJE.

– Kan en heldigital plattform fungere godt både for presumptivt «analoge» lokale produsenter og samtidig tilfredsstille kundene?

– Ja, godt spørsmål. Jeg har jobbet og utviklet systemet i nært samarbeid med noen små og noen litt større. Plattform og system er dermed skreddersydd til lokale produsenters behov. Selve systemet gjør det faktisk mye lettere for dem å innrette seg etter og levere på de forventningene som kundene har.

De lokale produsentene melder tilbake at systemet nå sparer dem for utrolig mye tid. Ikke bare til «alt det administative» – som bestilling og betaling, men også til ordrehåndtering og utkjøring.

– Effektiv logistikk er helt avgjørende når de lokale produsentene skal konkurrere med de store kjedene i hjemleveringsmarkedet, sier Fjørtoft.

– Her får norske lokale leverandører tilgang til en svært moderne logistikk-løsning koblet til alle ordre som skal leveres. Dette er jeg stolt over å ha utviklet. I neste versjon vil leveringsappen kommunisere direkte med mottakeren for å dynamisk oppdatere og «snevre inn» leveringstidspunkt, forteller Fjørtoft.

LOKALMAT: FØRST VED, SÅ….

Gründeren avslutter:

– Vi skal bli skikkelig gode på å levere lokal ved i hele landet, vi skal bli aller best på å levere norskprodusert, lokal ved, forteller Fjørtoft engasjert.

– Plattformen er nå vel testet i over 4 år og godt moden også for andre bransjer, slik som det voksende lokalmat-markedet i Norge. Her vil kundene våre om ikke så lenge få seg positive overraskelser, forteller Fjørtoft.

Men først skal han bli best på ved.

Skrevet av 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *